Min vei mot en bedre hverdag

Jeg har prøvd mange forskjellige behandlingsmetoder for å prøve å få en bedre hverdag. Jeg skal ikke ramse opp alle, men her er et lite utdrag: irisanalyse, fysioterapi, akupunktur, kopping, hårmineral-analyse, healing, diverse dietter, elektronisk muskelstimulering, langvarige antibiotikakurer, kinesiologi, kiropraktikk og homeopati. Noe har vært til stor hjelp, noe har hjulpet litt og noe har vært helt bortkastet. Men de fleste som er syke, ønsker så inderlig å bli friske at de prøver det meste.

I forhold til å bare spise smertestillende og holde ut (se tidligere innlegg HER), som jeg fikk beskjed om i tenårene, er det et mye bedre alternativ å prøve seg frem i jungelen av tilbud. Men jeg kjenner jeg blir nokså reservert når noen kommer til meg å forteller om en mirakelkur som har hjulpet mange, og som jeg bare MÅ prøve. Det er litt utmattende å krasjlande etter å ha hatt kjempehøye forventninger gang etter gang.

Derfor har jeg vært litt skeptisk til å fortelle om hva som har hjulpet meg, for det trenger ikke være det samme som kan hjelpe deg. Men samtidig mener jeg at det er så viktig å få frem at det kan finnes noe som gjør hverdagen din lettere. Og da er det verdt påkjenningen med å famle seg frem med litt knall og fall.

Hjemmelaget bilde med visdomsord.
Jeg elsker dette bildet jeg fikk av den eldste dattera mi for mange år siden.

Min vei mot en bedre hverdag startet da jeg ønsket å bli gravid.

Jeg sluttet å ta smertestillende, og innså at det å være mamma med så store smerter var en vanskelig kombinasjon. Kroppen var helt utrent etter lange perioder som sengeliggende.

Behandling

Jeg var så heldig å finne en kiropraktor som forsto at han ikke kunne gjøre meg frisk over natten. Kroppen min tåler svært lite behandling, og alle plagene forverrer seg kraftig dersom det blir for mye. Denne kiropraktoren tok seg god tid, og skjønte at han bare måtte ta litt om gangen. Jeg måtte også ha lange pauser mellom behandlingene.

Trening

Samtidig brukte jeg elektronisk muskelstimulering til å trene opp musklene uten belastning. Etter kanskje et års tid, klarte jeg å begynne å trene forsiktig selv. Fantastisk følelse!

Hjemmelaget engel.
Jeg blir lykkelig av å se på denne engelen som den mellomste dattera mi laget til meg da hun var liten.

Kosthold

Etterhvert ble også betydningen av riktig kosthold viktig for meg. Det er klart det betyr noe hva slags drivstoff man fyller på med! Først brukte jeg lang tid på å unngå en og en matvare, for så å skrive ned hvordan kroppen reagerte. I dag har jeg kommet frem til at gluten og sukker er det verste for meg.

I det siste har jeg lest litt om Anthony William. (Se tidlligere innlegg HER.) Han skriver om healingkraften i ulike matvarer, spesielt i frukt, grønnsaker og urter. Jeg har begynt nesten hver morgen i sommer med en smoothie med noen av de ingrediensene som jeg trenger mest akkurat nå. Jeg synes jeg har fått litt mer energi, og dette er noe jeg vil utforske mer. Jeg kjenner at det er viktig at jeg holder meg unna sukker og gluten, og at jeg fyller på med matvarer som gjør meg godt. Da fungerer magen bedre og jeg får mer energi.

Positiv fokusering

Jeg har brukt halve livet mitt på å finne ut hva jeg kan gjøre for å få mindre smerter. Men en ting som er like viktig å tenke på, er hva jeg kan gjøre for å takle smertene jeg har på en best mulig måte. Jeg har jobbet mye med dette. Jeg vet det kan være irriterende når folk snakker om positiv tenkning, særlig på de dårligste dagene. Noen ganger blir jeg drittlei selv. Men samtidig vet jeg at dette er noe av det som har hjulpet meg mest.

Tegning av en ballerina med visdomsord.
Blir hjertevarm av dette bildet som min yngste datter laget til meg for noen år siden.

I det daglige gjelder det å ikke dvele ved alt man ikke kan gjøre på grunn av sykdommen. Jeg prøver å fokusere på ting jeg har lyst til som enda er mulig å få til. Og så tar jeg action ut fra det. Noen dager er jeg skikkelig god på positiv tenkning, andre dager er jeg ganske dårlig. Og det er greit, så lenge jeg gjør så godt jeg kan.

Har du tenkt over om det er noe du kan gjøre for å få en bedre hverdag? Det enkleste er å ta et skritt av gangen. Begynn med små bytter. Spis mørk sjokolade i stedet for lys. Gjør en styrkeøvelse mens du ser på TV. Gå en liten rusletur. Tenk på hva du kan gjøre i stedet for hva du ikke kan.

 

 

 

Lik og del gjerne på Facebook her: