Trening etter en sykdomsperiode

Viktig for en bedre hverdag å komme i gang med trening igjen.

Trening er vanskelig å gjennomføre når jeg har lange sykdomsperioder. Noen ganger er det pga prolaps i ryggen, andre ganger er det pga andre smerter eller fatigue. Det kan være tungt å komme i gang igjen med trening etter disse periodene, for jeg må begynne nesten helt fra start igjen. Men det er det viktigste jeg gjør for å bli bedre.

Tidligere jobbet jeg som zumba-instruktør. Det var stor glede da jeg klarte å begynne å tenke på ny musikk og ny koreografi etter en dårlig periode. Jeg håper jeg kan begynne med denne typen trening igjen etterhvert. Den siste tiden har ikke ryggen klart med dansen, så nå blir det rusleturer med hunden vår i stedet for. Enkelte dager klarer jeg å gå noen kilometer, andre dager klarer jeg en liten luftetur og noen dager klarer jeg bare å sitte på verandaen. Uansett er det deilig å komme seg ut. Jeg liker å gå ned på bergene ved havet å sette meg. Det blir ei lita meditasjonsstund mens jeg hører på bølgene som slår mot land og fuglene som synger.

Felix og jeg på tur ved havet.
Verdens beste turkamerat.

Elektronisk muskelstimulering.

Etter lange perioder uten trening, er det kjempefint å få i gang musklene og lymfesystemet ved å bruke elektronisk muskelstimulering. Det gjøres med et apparat med pads som festes på musklene du vil trene. De elektroniske signalene som sendes ut, tilsvarer de signalene hjernen sender ut for å få musklene til å bevege seg. Dermed kan du ligge på sofaen å få styrket muskulaturen uten belastning. Fantastisk oppfinnelse! Med sterkere muskulatur blir det lettere å avlaste for eksempel en svak rygg. Det gjør også at det blir lettere å komme i gang med annen trening.

Det viktigste er å finne aktiviteter som man liker å holde på med, og som man greier å gjennomføre. Kjenn etter hvor mye kroppen tåler, og tilpass formen for trening etter dagsformen din. Litt er så mye bedre enn ingenting.

Lykke til!

 

Lik og del gjerne på Facebook her: